Dieťa s ADHD (ADD)
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) alebo porucha pozornosti a hyperaktivita je neurovývinová porucha. Prejavuje sa už od raného veku dieťaťa a môže pretrvať až do dospelosti. Symptómy: hyperaktivita, nepozornosť, impulzivita. K ADHD môžu byť pridružené aj poruchy správania, ale ADHD samotné nie je porucha správania, ako to často býva zamieňané. Pre označenie syndrómu poruchy pozornosti bez hyperaktivity sa používa označenie ADD.
Diagnostika porúch aktivity a pozornosti je založená na hodnotení klinických príznakov správania dieťaťa v minimálne dvoch rôznych prostrediach, zahŕňa komplexný proces a spoluprácu viacerých odborníkov. Využívajú sa pritom štandardné psychodiagnostické testy, posudzovacie škály, dotazníky, pozorovanie dieťaťa, anamnéza (rodinná, školská, zdravotná). V oblasti medicíny, zobrazovacie metódy (CT – počítačová tomografia, MR – magnetická rezonancia) pri atypickom obraze ADHD, resp. podozrení na organicitu, elektrofyziologické metódy (EEG – elektroencefalografia, EKG – elektrokardiografia) v súvislosti s plánovanou farmakoterapiou.
Konečnú diagnózu stanovuje klinické pracovisko detskej neurológie alebo detskej psychiatrie.
Typy ADHD:
- Podľa závažností poruchy
Mierny typ ADHD:
- len málo symptómov alebo ich prejavy sú mierne, pokles schopnosti koncentrovať sa,
- mierne alebo žiadne problémy v škole, či sociálnych kontaktoch,
- zvyčajne sa zaobídu bez odbornej pomoci, stačí individuálny prístup.
Stredný typ ADHD:
- symptómy sa pohybujú v rozmedzí miernych až vážnych,
- pozorujeme nepokoj, nesústredenie, emočnú nestabilitu, zníženú sebakontrolu,
- okrem individuálneho prístupu je žiaduca aj odborná starostlivosť.
Závažný typ ADHD:
- symptómy potrebné k stanoveniu diagnózy sa prejavujú v nadmernej miere,
- ovplyvňuje to negatívne život dieťaťa v škole, v spoločnosti,
- výrazný nepokoj, sklon k rizikovému chovaniu, nízka až nulová schopnosť sebakontroly, problémy vo vzťahoch s ostatnými,
- často sa vyskytujú aj špecifické poruchy učenia, odborná starostlivosť je nevyhnutná.
2. Podľa prevažujúceho symptómu
- ADHD s prevažujúcou poruchou pozornosti (nesústredené dieťa, veľkú rolu tu zohráva motivácia a adekvátne stimulácia…),
- ADHD s prevažujúcou motorickou hyperaktivitou a impulzivitou (hyperaktivita sa môže prejavovať po motorickej, či hlasovej stránke, impulzivita sa prejavuje okamžitou reakciou na podnet, chýba fáza premýšľania…),
- kombinovaný typ.
Plusy a mínusy ADHD, kompenzácia:
+ | – | kompenzácia | |
Aktivácia a motorické schopnosti: |
|
|
|
Pozornosť: |
|
|
|
Pamäť: |
|
|
|
Emócie: |
|
|
|
Myslenie: |
|
|
|
Reč: |
|
|
|
Zmyslové vnímanie: |
|
|
|
Vymedzenie podľa MKCH 10
F90 Hyperkinetická porucha
Skupina porúch charakterizovaná skorým vznikom (zvyčajne v prvých piatich rokoch života), neschopnosťou vydržať pri činnosti vyžadujúcej kognitívnu účasť, tendenciou prechádzať z jednej činnosti na druhú bez ich dokončenia a dezorganizovanou, nedostatočne regulovanou a nadmernou aktivitou.
F90.0 Porucha aktivity a pozornosti
Nedostatok pozornosti:
- pri hyperaktívnom syndróme
- pri hyperaktívnej poruche
- pri poruche s hyperaktivitou
F90.1 Hyperkinetická porucha správania
Hyperkinetická porucha spojená s poruchou správania
Zdroje:
- https://www.komposyt.sk/pre-odbornikov/specialno-pedagogicka-cinnost/Metodick%C3%A9%20materi%C3%A1ly/preview-file/metodicko-infomacny-material-so-zameranim-sa-na-prof-rozhodovanie-sa-ziakov-s-adhd-s-ps-721.pdf
- Žáčková, H., Jucovičová, D.: MÁME DÍTĚ S ADHD, Rady pro rodiče. Grada Publishing, a.s..Praha.2015. ISBN 978-80-247-5970-8 (pdf)
- Žáčková, H., Jucovičová, D.: NEKLIDNÉ A NESOUSTŘEDĚNÉ DÍTĚ ve škole a v rodinӗ. Grada Publishing, a.s..Praha.2011. ISBN 978-80-247-6947-9 (elektronická verzia)