Dysgrafia
Aj keď v poslednej dobe narastá počet deti s problémami v písaní, nie všetky majú špecifickú vývinovú poruchu učenia dysgrafiu. Tak ako existujú nepravé dyslexie, môžeme hovoriť aj o sekundárnych dysgrafických ťažkostiach. Za chyby v písaní môžeme považovať všetko, čo znižuje čitateľnosť písma (husté natlačené písmo, opakom je písmo rozťahané, nedodržiavanie linajky, zrkadlové písanie a podobne). Dysgrafia sa často vyskytuje v spojení s dysortografiou, resp. s dyslexiou. Postihuje grafickú stránku písomného prejavu. Pre jedinca s dygrafiou je písanie náročný proces, pri ktorom sa už nedokáže sústrediť na gramatiku, aj keď znalosti v tejto oblasti má.
Dysgrafia je spôsobená deficitmi predovšetkým v týchto oblastiach:
- hrubá a jemná motorika, pohybová koordinácia,
- zraková a pohybová pamäť,
- pozornosť, priestorová orientácia,
- narušenie v prepojení sluchového alebo zrakového vnemu do grafickej podoby.
Prejavy dysgrafie:
- ťažkosti s osvojovaním, zapamätávaním a vybavovaním si písmen,
- písmena zrkadlovo obracia alebo zamieňa,
- písmo má rôzny sklon jednotlivých písmen, nedodržiava lineatúru,
- znížená kvalita písma (tvar, veľkosť, sklon …),
- s prevodom tlačeného písma do písanej podoby, nedodržiava hranice slov,
- nesprávne držanie písacej potreby,
- pomalé tempo a narušená rytmizácia písma,
- zámeny tvarovo podobných písmen, číslic,
- znížená kvalita rysovania, kreslenia a maľovania,
- píše pomaly a kŕčovito.
Reedukácia:
- rozvíjanie jemnej a hrubej motoriky (pohyby paží, dlaní a prstov),
- uvoľňovacie cvičenia,
- písanie písmen a spojov medzi nimi,
- nácvik správneho sedenia a držania písacej potreby,
- používanie ergonomických písacích potrieb, nástavcov.
Kompenzácia poruchy:
- Písanie tlačeným písmom eliminuje stres z vybavovania správnych tvarov písmen, vyhľadávania spojenia medzi hláskou a písmenom. Je vhodnejšie tolerovať až na 2. stupni, na 1. stupni by sa kvalita tlačeného písma mohla zhoršovať až na nečitateľné znaky.
- Písanie na počítači v kombinácii s písaním rukou (kratšie celky). Pri tomto druhu kompenzácie je vhodné naučiť prstoklad, resp. dobrú orientáciu na klávesnici počítača. Aby písanie bolo plynulé, nie zdĺhavé vyhľadávanie písmen.
- Kopírovanie poznámok z učiva v niektorých predmetoch, kde nie je nutné priame písanie, zatiaľ čo žiak vykonáva náhradné cvičenia (kreslenie, náčrt, práca s učebnicou, relaxačné cvičenia…).
Dysgrafia v MKCH 10 ako F 81.8 Iná vývinová porucha školských zručností
Vývinová expresívna porucha písania
Literatúra:
- Jucovičová, D., Žáčková, H.: Metody reedukace specifických poruch učení. Dysgrafie. 2009: Unknown, EAN 9788090386990
- Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha 2003,2009: Portál, s.r.o., 264 s, ISBN 978 – 80 – 7376 – 541 – 1
- Stanová, S.: Čo je potrebné vedieť o dysgrafii. [online] Dostupné na: https://www.komposyt.sk/pre-odbornikov/ziak-so-svvp/preview-file/dysgrafia-952.pdf
- MKCH 10 (10. Revízia). [online] Dostupné na: https://mediately.co/sk/icd/F00-F99/set/F80-F89/cls/F81.8/in%C3%A1-v%C3%BDvinov%C3%A1-porucha-%C5%A1kolsk%C3%BDch-zru%C4%8Dnost%C3%AD