Dysortografia

DYSORTOGRAFIA

     Jednoducho povedané, porucha prejavujúca sa v pravopisných zručnostiach (diktáty, prepis textu), často býva spojená s dyslexiou alebo dysgrafiou. Pri diagnostike treba vziať do úvahy viac faktorov. Dôležitá je pedagogická charakteristika, vyjadrenia vyučujúcich cudzích jazykov. Táto porucha postihuje grafickú a pravopisnú zložku písomného prejavu, tzv. špecifické dysortografické chyby, ktoré nevyplývajú z nezvládnutého osvojenia si gramatických pravidiel.

     Vývinové poruchy učenia bývajú sprevádzané deficitmi v rôznych oblastiach, tzv. čiastkových funkciách. V prvých rokoch školskej dochádzky sa pri zistení týchto deficitov a správne nastavenej reedukácií dá VPU predísť alebo ich hneď od začiatku dostať pod kontrolu a minimalizovať ich negatívne prejavy a dôsledky na školský výkon dieťaťa. Pokiaľ sa reedukácii nevenuje dostatočná pozornosť, problémy dieťaťa sa budú kumulovať a narastať a môže dôjsť k výraznému zlyhaniu na 2. stupni ZŠ. Dieťa s dysortografiou nezlyháva len tam, kde hodnotíme diktát, či prepis, robí chyby v zaznačení si domácej úlohy,  pri písomkách zadávaných sluchovou cestou, zle sa naučí učivo, ktoré si v dôsledku poruchy nestihol zapísať alebo jeho zápis bol nedostatočný, respektíve nesprávny.


Dysortografia býva sprevádzaná deficitmi v nasledujúcich oblastiach:

  • sluchová percepcia (diferenciácia, analýza, syntéza), orientácia a pamäť,
  • zraková percepcia (diferenciácia, analýza, syntéza), zraková pamäť,
  • vnímanie a schopnosť reprodukcie rytmu,
  • znížený jazykový cit,
  • oblasť intermodality,
  • pomalé osobnostné pracovné tempo, resp. v dôsledku pridruženej dysgrafie.

Medzi špecifické dysortografické chyby patria:

  • vynechávanie písmen, slabík, slov i celých viet,
  • pridávanie písmen, slabík, slov,
  • nesprávne používanie diakritiky,
  • kinetické inverzie slabík,
  • zámeny zvukovo podobných hlások,
  • mäkké a tvrdé slabiky,
  • nedodržiavania hraníc medzi slovami,
  • komolenie slov v dôsledku logopedického nálezu.

Metódy reedukácie zahŕňajú:

  • rozvoj špecifických rečových a jazykových schopností, pamäti,
  • vizuálnej a auditívnej percepcie,
  • multisenzorický prístup vo všeobecnosti,
  • fonematické uvedomenie – D.B Eľkonin,
  • autodiktát, komentovaný diktát, diktát písaný morzeovkou _ ._ .. .

Kompenzačné pomôcky a pomôcky pri reedukácii:

  • mäkké/tvrdé kocky,
  • modely písmen,
  • multisenzorické tabuľky,
  • vytvorenie tabuliek s vlastnými gramatickými prehľadmi,
  • slovníky (aj v elektronickej podobe),
  • textové editory (kontrola pravopisu, naučiť žiaka ich využívať a pracovať s nimi),
  • IKT (diktafón, MP3…).

 Dysortografia v MKCH 10 ako F81.1 Špecifická porucha hláskovania

     Porucha, pri ktorej je hlavnou črtou špecifické a významné spomalenie vývinu hláskovania bez anamnézy špecifickej poruchy čítania a ktoré nezapríčiňuje len nízky mentálny vek, odchýlky zrakovej ostrosti alebo neprimerané vyučovanie. Postihnutá je schopnosť správne hláskovať aj schopnosť správne písať slová. Špecifické zaostávanie hláskovania (bez poruchy čítania).

Nepatrí sem: 

  • Agrafia, bližšie neurčená (R48.8)
  • Pravopisné ťažkosti:
    • zapríčinené neadekvátnou a nedostatočnou výučbou (Z65)
    • so špecifickou poruchou čítania (F81.0)

Literatúra: