Dysortografia
DYSORTOGRAFIA
Jednoducho povedané, porucha prejavujúca sa v pravopisných zručnostiach (diktáty, prepis textu), často býva spojená s dyslexiou alebo dysgrafiou. Pri diagnostike treba vziať do úvahy viac faktorov. Dôležitá je pedagogická charakteristika, vyjadrenia vyučujúcich cudzích jazykov. Táto porucha postihuje grafickú a pravopisnú zložku písomného prejavu, tzv. špecifické dysortografické chyby, ktoré nevyplývajú z nezvládnutého osvojenia si gramatických pravidiel.
Vývinové poruchy učenia bývajú sprevádzané deficitmi v rôznych oblastiach, tzv. čiastkových funkciách. V prvých rokoch školskej dochádzky sa pri zistení týchto deficitov a správne nastavenej reedukácií dá VPU predísť alebo ich hneď od začiatku dostať pod kontrolu a minimalizovať ich negatívne prejavy a dôsledky na školský výkon dieťaťa. Pokiaľ sa reedukácii nevenuje dostatočná pozornosť, problémy dieťaťa sa budú kumulovať a narastať a môže dôjsť k výraznému zlyhaniu na 2. stupni ZŠ. Dieťa s dysortografiou nezlyháva len tam, kde hodnotíme diktát, či prepis, robí chyby v zaznačení si domácej úlohy, pri písomkách zadávaných sluchovou cestou, zle sa naučí učivo, ktoré si v dôsledku poruchy nestihol zapísať alebo jeho zápis bol nedostatočný, respektíve nesprávny.
Dysortografia býva sprevádzaná deficitmi v nasledujúcich oblastiach:
- sluchová percepcia (diferenciácia, analýza, syntéza), orientácia a pamäť,
- zraková percepcia (diferenciácia, analýza, syntéza), zraková pamäť,
- vnímanie a schopnosť reprodukcie rytmu,
- znížený jazykový cit,
- oblasť intermodality,
- pomalé osobnostné pracovné tempo, resp. v dôsledku pridruženej dysgrafie.
Medzi špecifické dysortografické chyby patria:
- vynechávanie písmen, slabík, slov i celých viet,
- pridávanie písmen, slabík, slov,
- nesprávne používanie diakritiky,
- kinetické inverzie slabík,
- zámeny zvukovo podobných hlások,
- mäkké a tvrdé slabiky,
- nedodržiavania hraníc medzi slovami,
- komolenie slov v dôsledku logopedického nálezu.
Metódy reedukácie zahŕňajú:
- rozvoj špecifických rečových a jazykových schopností, pamäti,
- vizuálnej a auditívnej percepcie,
- multisenzorický prístup vo všeobecnosti,
- fonematické uvedomenie – D.B Eľkonin,
- autodiktát, komentovaný diktát, diktát písaný morzeovkou _ ._ .. .
Kompenzačné pomôcky a pomôcky pri reedukácii:
- mäkké/tvrdé kocky,
- modely písmen,
- multisenzorické tabuľky,
- vytvorenie tabuliek s vlastnými gramatickými prehľadmi,
- slovníky (aj v elektronickej podobe),
- textové editory (kontrola pravopisu, naučiť žiaka ich využívať a pracovať s nimi),
- IKT (diktafón, MP3…).
Dysortografia v MKCH 10 ako F81.1 Špecifická porucha hláskovania
Porucha, pri ktorej je hlavnou črtou špecifické a významné spomalenie vývinu hláskovania bez anamnézy špecifickej poruchy čítania a ktoré nezapríčiňuje len nízky mentálny vek, odchýlky zrakovej ostrosti alebo neprimerané vyučovanie. Postihnutá je schopnosť správne hláskovať aj schopnosť správne písať slová. Špecifické zaostávanie hláskovania (bez poruchy čítania).
Nepatrí sem:
- Agrafia, bližšie neurčená (R48.8)
- Pravopisné ťažkosti:
- zapríčinené neadekvátnou a nedostatočnou výučbou (Z65)
- so špecifickou poruchou čítania (F81.0)
Literatúra:
- Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha 2003,2009: Portál, s.r.o., 264 s, ISBN 978 – 80 – 7376 – 541 – 1
- Jucovičová, D., Žáčková, H.: Metody reedukace specifických poruch učení. Dysortografie. Praha 2017: D + H, 68 s, ISBN 978 – 80 – 87295 – 10 – 6
- MKCH 10 (10. Revízia). [online] Dostupné na: https://mediately.co/sk/icd/F00-F99/set/F80-F89/cls/F81.1/%C5%A1pecifick%C3%A1-porucha-hl%C3%A1skovania