Dysgrafia

          Aj keď v poslednej dobe narastá počet deti s problémami v písaní, nie všetky majú špecifickú vývinovú poruchu učenia dysgrafiu. Tak ako existujú nepravé dyslexie, môžeme hovoriť aj o sekundárnych dysgrafických ťažkostiach. Za chyby v písaní môžeme považovať všetko, čo znižuje čitateľnosť písma (husté natlačené písmo, opakom je písmo rozťahané, nedodržiavanie linajky, zrkadlové písanie a podobne). Dysgrafia sa často vyskytuje v spojení s dysortografiou, resp. s dyslexiou. Postihuje grafickú stránku písomného prejavu. Pre jedinca s dygrafiou je písanie náročný proces, pri ktorom sa už nedokáže sústrediť na gramatiku, aj keď znalosti v tejto oblasti má.

Dysgrafia je spôsobená deficitmi predovšetkým v týchto oblastiach:

  • hrubá a jemná motorika, pohybová koordinácia,
  • zraková a pohybová pamäť,
  • pozornosť, priestorová orientácia,
  • narušenie v prepojení sluchového alebo zrakového vnemu do grafickej podoby.

Prejavy dysgrafie:

  • ťažkosti s osvojovaním, zapamätávaním a vybavovaním si písmen,
  • písmena zrkadlovo obracia alebo zamieňa,
  • písmo má rôzny sklon jednotlivých písmen, nedodržiava lineatúru,
  • znížená kvalita písma (tvar, veľkosť, sklon …),
  • s prevodom tlačeného písma do písanej podoby, nedodržiava hranice slov,
  • nesprávne držanie písacej potreby,
  • pomalé tempo a narušená rytmizácia písma,
  • zámeny tvarovo podobných písmen, číslic,
  • znížená kvalita rysovania, kreslenia a maľovania,
  • píše pomaly a kŕčovito.

Reedukácia:

  • rozvíjanie jemnej a hrubej motoriky (pohyby paží, dlaní a prstov),
  • uvoľňovacie cvičenia,
  • písanie písmen a spojov medzi nimi,
  • nácvik správneho sedenia a držania písacej potreby,
  • používanie ergonomických písacích potrieb, nástavcov.

Kompenzácia poruchy:

  1. Písanie tlačeným písmom eliminuje stres z vybavovania správnych tvarov písmen, vyhľadávania spojenia medzi hláskou a písmenom. Je vhodnejšie tolerovať až na 2. stupni, na 1. stupni by sa kvalita tlačeného písma mohla zhoršovať až na nečitateľné znaky.
  2. Písanie na počítači v kombinácii s písaním rukou (kratšie celky). Pri tomto druhu kompenzácie je vhodné naučiť prstoklad, resp. dobrú orientáciu na klávesnici počítača. Aby písanie bolo plynulé, nie zdĺhavé vyhľadávanie písmen.
  3. Kopírovanie poznámok z učiva v niektorých predmetoch, kde nie je nutné priame písanie, zatiaľ čo žiak vykonáva náhradné cvičenia (kreslenie, náčrt, práca s učebnicou, relaxačné cvičenia…).

 

Dysgrafia v MKCH 10 ako F 81.8 Iná vývinová porucha školských zručností

Vývinová expresívna porucha písania


Literatúra: